måndag 7 juli 2014

Anton, Ross och Jim

Fick en härliga låda med inspiration med posten idag, fotoböcker med Anton Corbijn, Ross Halfin och Jim Marshall.
Första kontakten med Anton Corbijn´s fotografier fick jag när jag köpte ett turné-program från en konsert med Metallica 2004. Bilderna var något annorlunda än de "vanliga" Metallica-bilderna man var van vid. Ross Halfin´s bilder har nog alla hårdrockare sett. Han har bl.a följt både Maiden och Metallica i många år och kommit banden riktigt nära in på livet, både på och utanför scenen. Som Jim Marshall säger så hänger allt på förtroende för att kunna komma den du fotograferar nära in på livet.  Jim Marshall var en av de första rockfotograferna som började fotografera musiker i början av 50-talet. Som han själv säger i fotoboken "Trust" var han med med när historia skapades.
Själv känner jag mest för Ross Halfin, självklart inspireras jag av både Anton C och Jim M. Men jag började lyssna på Maiden runt -86 och köpte tidningar som OKEJ, amerikanska HIT PARADE och engelska METAL HAMMER och växt upp med hårdrocken. Det var alltid mycket bilder och snygga posters som man satte upp på väggen i pojkrummet och många bilder känner jag igen när jag bläddrar i Ross Halfin´s "Maiden".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar